Jak przygotować motocykl do zimy?

Bearded man fixing motorcycle in workshop

Wraz ze zbliżającym się okresem zimowym, przychodzi moment, aby zadbać o odpowiednie przygotowanie motocykla na czas chłodniejszych miesięcy. Oto kilka przydatnych wskazówek, które pomogą utrzymać motocykl w doskonałej kondycji, zapewniając jednocześnie bezpieczne przechowywanie i gwarancję bezproblemowego startu wiosną.

Miejsce zimowania motocykla

Najlepszym miejscem zimowego postoju motocykla jest ogrzewany garaż. Wiadomo, że nie każdy ma taki komfort, ale istnieją firmy, które oferują przezimowanie pojazdu. Dodatkowy plus takiego rozwiązania to brak troski o ewentualną kradzież maszyny. Natomiast jeśli żadna z tych opcji nie wchodzi w rachubę, alternatywą jest garaż nieogrzewany. Niestety jest to gorsze rozwiązanie, ponieważ naraża motocykl na wpływ wahań temperatury. Niewątpliwie najmniej sprzyjającym zimowemu postojowi jest zostawienie motocykla na zewnątrz. W tym przypadku uniknięcie niekorzystnego wpływu wilgoci i mrozu jest bardzo trudne, a wręcz niemożliwe.

Dokładne umycie motocykla

Przed długim zimowym postojem motocykl należy dokładnie umyć. By zrobić to łatwo i skutecznie, warto zastosować nowoczesne środki chemiczne dostępne w sklepie motocyklowym Liberty MotoStore. Koniecznie trzeba pamiętać o dokładnym osuszeniu pojazdu. Obowiązkowe jest też kilkukrotne hamowanie, zarówno układem przednim, jak i tylnym, aby zapobiec powstawaniu rdzy na tarczach hamulcowych.

Konserwacja powierzchni motocykla

Po dokładnym umyciu motocykla należy zadbać o konserwację wszystkich części lakierowanych, gumowych i stalowych przy pomocy odpowiednich środków pielęgnacyjnych do motocykla. Do częściach lakierowanych powinniśmy zastosować środek, który zabezpiecza powłokę lakieru i pozostawi antystatyczną warstwę minimalizującą osadzanie kurzu. Elementy plastikowe, gumowe i chromowane należy zaimpregnować środkami na bazie silikonów, które stworzą barierę ochronną.

Smarowanie

Bardzo ważne przed zimą jest wyczyszczenie i nasmarowanie łańcucha napędowego. Podczas czyszczenia potrzebna będzie specjalna szczotka oraz środek czyszczący w sprayu. Należy dokładnie nanieść preparat na powierzchnię łańcucha i odczekać chwilę, aż zawarta w nim chemia wejdzie w reakcję z zabrudzeniami. Za pomocą szczotki do czyszczenia łańcuchów motocyklowych trzeba wyczyścić każde ogniwo, aż łańcuch będzie zupełnie czysty. Na koniec należy zakonserwować łańcuch za pomocą dedykowanego smaru w sprayu, a jeśli to konieczne można od razu wyregulować naciąg łańcucha napędowego.

Wymiana oleju silnikowego oraz filtra

Wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem jest dość prosta, ale trzeba przygotować kilka niezbędnych rzeczy, czyli odpowiedni olej silnikowy, nowy filtr oleju, klucz do demontażu filtra oraz duży pojemnik na zużyty olej. Trzeba dokładnie zabezpieczyć podłogę garażu przed zabrudzeniami z oleju, które mogą nieodwracalnie ją poplamić. W celu usunięcia wszystkich zanieczyszczeń zalegających w silniku, które mogą blokować pracę pierścieni tłokowych i układu smarowania, przed uruchomieniem jednostki dolewamy do silnika środek czyszczący. Następnie trzeba uruchomić silnik na około 15 minut, żeby olej osiągnął temperaturę pracy, a następnie odkręcić korek spustowy i zlać przepracowany olej, trzeba poczekać, aż z silnika spłynie cały płyn.

Jeśli chodzi o wymianę filtra oleju należy odkręcić go przy pomocy specjalnego klucza do filtrów oleju. Przed zamontowaniem nowego trzeba dokładnie wyczyścić powierzchnię pomiędzy filtrem a silnikiem. Następnie smarujemy uszczelkę i wlewamy do nowego filtra odrobinę świeżego oleju silnikowego. Tak przygotowany filtr można śmiało wkręcać w karter silnika.

Zatankowanie do pełna

Podczas długiego postoju na wewnętrznych ściankach zbiornika paliwa mogą pojawić się ogniska korozji, aby tego uniknąć, należy zatankować motocykl do pełna. To skuteczna metoda konserwacji, która zabezpieczy wnętrze baku przed skraplaniem wilgoci.

Opony motocykla

W trakcie postoju cały ciężar motocykla spoczywa na oponach. Konieczne jest zmienianie ich położenia, aby uniknąć odkształcenia, które dyskwalifikują je do dalszej jazdy. Jest kilka innych sposobów, żeby temu zapobiec, można postawić motocykl na stopce centralnej lub przetaczać jednoślad co 2-3 tygodnie, zmieniając punkt, na którym opiera się masa pojazdu.

Okrycie motocykla

Bardzo istotną a pomijaną kwestią jest okrycie motocykla odpowiednim pokrowcem. Zimowy postój wymaga takiego zabiegu głównie w przypadku pozostawiania pojazdu na powietrzu. W tej sytuacji doskonale sprawdzi się pokrowiec wodoodporny. Warto zadbać o to, by tkanina to nie dotykała lakierowanych i innych wrażliwych elementów. W przypadku gdy motocykl przechowywany będzie w garażu, należy osłonić go pokrowcem antykurzowym. Ten rodzaj brudu potrafi zimą dotrzeć do trudno dostępnych zakamarków, więc warto oszczędzić sobie dodatkowej pracy wiosną.

Podsumowanie

Przygotowanie motocykla do zimy to istotny krok w dbaniu o jego kondycję i długowieczność. Wykonując powyższe czynności, możemy mieć pewność, że pojazd będzie gotowy do ponownego wyjazdu, gdy nadejdzie wiosna. Przemyślane przechowywanie to inwestycja w bezpieczne i satysfakcjonujące przejażdżki w kolejnym sezonie.